שלוחה 508 איסור מלאכה בתשעה באב

כללי ופרטי איסור מלאכה בתשעה באב

העושה מלאכה בתשעה באב אינה רואה בה סימן ברכה, ויש להבחין בין סוגי המלאכות:

מלאכה שאין בה שיהוי, כגון הדלקת וכיבוי האור – מותרת.

מלאכה שיש בה שיהוי קצת, כגון סידור הבית, בישול ואפיה ושאר הכנת צרכי סעודת מוצאי הצום – נהגו שלא לעשותה עד חצות היום, אך לאחר חצות היום מותר לכתחילה.

כמו כן, אם יש בה צורך קודם חצות, כגון שצריך להכין אוכל לקטנים, או לפנות את השולחן כדי שיהיה אפשר לשבת – מותר לעשותה גם קודם חצות.

שטיפת כלים מותרת לאחר חצות היום, ואם יש בהם צורך בתשעה באב עצמו אפשר לשטוף גם קודם חצות, ועדיף להשתמש בכפפות [ואם שוטף לצורך אכילת הערב, אין צורך בכפפות].

אף לאחר חצות שהותר לעשות מלאכה שיש בה שיהוי, אין לקבוע עצמו למלאכה שמסיחה דעתו מהאבילות, ולכן אסור לעבוד בעבודה ממושכת גם אחר חצות היום, וכן אסור להתעסק זמן ממושך באריזת מזוודות, מיון כביסה, עטיפת ספרי לימוד וכד'.

אולם נראה שעד חצי שעה אינו נחשב שקובע עצמו למלאכה, ולכן לאחר חצות היום, אין איסור להתעסק במלאכות אלו למשך זמן של פחות מחצי שעה. ויש לעיין באדם ששומע תוך כדי המלאכה [כגון תוך כדי שאורז מזוודה] דברים מעניין החורבן, אם מותר לו לעסוק בזה אף יותר מחצי שעה.

מותר לתת לילדים (אף שהגיעו לחינוך) לעשות יצירות, אם יש בזה צורך, וכן מותר לשלחם לקייטנה, או לצאת איתם לגינה.

אין לקרוא עיתונים וספרי קריאה, או לשחק במשחקים, או להסתכל בתמונות משפחתיות וכד' בתשעה באב, אף לאחר חצות היום, משום שיש בהם הסחת דעת מהאבלות. אמנם אדם הסובל מאד מהצום, ובלי זה יהיה לו מאד קשה לצום – אפשר להקל.

אף לאחר חצות אין לעשות טסט נהיגה או טסט לרכב, ובמקום דבר האבד יש להקל.

יש מבני ספרד שנהגו שהנשים שוטפות את הרצפה אחר חצות היום, ובני אשכנז לא נהגו כך, אך אין בזה איסור מעיקר הדין.

עבודה בתשעה באב

העובד במקום שעובדים בו בתשעה באב, צריך לקחת חופש ביום זה. אמנם במקום שהעבודה היא דבר האבד, מותר לעבוד.

דוגמאות לדבר האבד – במקום שלמעביד עלול להגרם נזק כספי, או שהעובד עלול להיקנס או שעלולים לפטרו, וכן רואי חשבון ומנהלי חשבונות החייבים להגיש דוחו"ת עד תאריך מסוים, ולא יספיקו לעשות זאת בזמן אחר – בכל אלו וכיוצא בהללו מותר לעבוד. ולכתחילה כשאפשר יעבדו רק אחר חצות היום. אך אין היתר לעבוד במקום שתגרם רק מניעת רווח.

כמו כן העובדים במלאכות שהם צרכי רבים, מותרים לעבוד כל היום. וכגון העובדים במוקדי מידע, תקשורת, גני ילדים, קייטנות, וכדומה.

אסור לכתוב סת"ם אף לאחר חצות, משום שנחשב כקובע עצמו למלאכה, וכן משום איסור תלמוד תורה בתשעה באב.

פתיחת חנות מכולת אינה בכלל איסור מלאכה, אבל חנויות שאינן של מזון – אסור לפתוח עד חצות, ואף ע"י גוי.