Skip to content
אזמרה לשמך  – ר' עמרם פריד שליט"א
  • English
  • Français
  • גליונות אזמרה לשמך
  • שלוחות
  • נוסחאות שטרות
  • מאמרים
  • הסכמות
  • שערי הכסף ההלכתיים
  • תרומה לבית ההוראה
  • צור קשר
  • Toggle website search
תפריט ניווט סגירה
  • English
  • Français
  • גליונות אזמרה לשמך
  • שלוחות
  • נוסחאות שטרות
  • מאמרים
  • הסכמות
  • שערי הכסף ההלכתיים
  • תרומה לבית ההוראה
  • צור קשר

גליונות אזמרה לשמך בצרפתית

  1. דף הבית>
  2. גליונות אזמרה לשמך בצרפתית
AZAMERA LECHIMHA Hanoucca 5785 Alon N':
AZAMERA LECHIMHA Pourim 5785 Alon N':
AZAMERA LECHIMHA Pessah 5785 1ere partie Alon N':
AZAMERA LECHIMHA Pessah 5785 Part 2 Alon N':
AZAMERA LECHIMHA CHAVOUOT 5785 Alon N': סיון תשפ"ה
Chavouot Alon N': סיון תשפה
Alon N': Pessa’h ניסן תשפ"ה
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Lois de Pourim אדר תשפ"ה
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Pessa’h 2e partie ניסן תשפ"ה
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Lois de Rosh Hashana תשרי תשפ"ה
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Lois de Hanoucca כסלו תשפ"ה
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Lois de Kippour תשרי תשפ"ה
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Lois de Souccot 5785 תשרי תשפ"ה
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Lois de Tisha BéAv 5784 אב תשפ"ד
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Pessah 1ere partie ניסן תשפ"ד
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Pessah 2eme partie ניסן תשפ"ד
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Lois de Pourim אדר ב’ תשפ"ד
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Lois de Kippour תשרי תשפ"ד
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Lois de Hanoucca כסלו תשפ"ד
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Lois de Rosh Hashana אלול תשפ"ג
AZAMERA LECHIMHA Alon N': Chavouot סיון תשפ"ד
AZAMERA LECHIMHA – Lois juives destinées aux Sépharades et Ashkénazes par le Gaon Rav Amram Fried Chlita Alon N': תמוז 5785
AZAMERA LECHIMHA ROSH HASHANA 5786 Alon N': 5786
Lois de Yom Kippour 5786 Alon N': Tichri 5786

Aucun résultat trouvé

הלכה יומית

הלכה יומית מפי הגאון רבי עמרם פריד שליט"א 

יום שישי | כה' תשרי תשפ"ו

פרשת בראשיתראיית נר ההבדלה מרחוק ומקרוב:
"וירא אלקים את האור כי טוב ויבדל אלקים בין האור ובין החשך" (ברשית א, ד)
ובמדרש תנחומא (פרשת ויגש, סימן ו): ילמדנו רבנו, אימתי מברכין על הנר במוצאי שבת, כך שנו רבותינו, אין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו. ומנין למדו, מן הקב"ה, שנאמר "וירא אלקים את האור כי טוב", ואחר כך "ויבדל אלקים בין האור ובין החשך".
שאלה: כשמבדילים בחדר גדול כגון בהיכל ישיבה וכדו', האם העומדים בריחוק מהאש יוצאים ידי חובה.
תשובה: אם כשהיה המקום חשוך, היה יכול במקום שעומד להבדיל בין שני סוגי מטבעות של שתי מדינות לאור נר זה – יצא ידי חובה.
[ואף אם בפועל לא שם את ידיו ולא נהנה מהאור, אין זה מעכב, ואף מי ששתי ידיו חבושות יכול לברך ויוצא בכך, ובלבד שראה את האש ויוכל אם ירצה להכיר בין שתי מטבעות]. (ברכות נג:, שו"ע סי' רחצ ס"ד).
שאלה: האם מי שעומד בריחוק מקום מהנר, צריך להתכוון שלא לצאת ידי חובה בברכת 'בורא מאורי האש', כדי שיוכל לברך אחר כך בעצמו, ולקיים המנהג להסתכל בציפורניים לאור הנר.
תשובה: אין חובה לנהוג כן, כיון שאפשר להסתכל בציפורניים במקום שבו עומד בשעת ההבדלה גם אם עומד בריחוק, ובלבד שאם היה המקום חשוך היה רואה לאור הנר, כי אין צורך לראות בפועל את אור האש מאיר על הצפרניים.
וראה להלן שיש מעלה להתקרב סמוך לאש בשעת הברכה, ולכן, אף שמדינא צריך לשמוע ולצאת יד"ח בברכת האש מהמבדיל כי 'ברוב עם הדרת מלך' ואין לברך ביחיד (ברכות נג, שו"ע שם סע' יד, משנ"ב שם ס"ק לו, ובסי' רצז ס"ק יג), אך הרוצה להקפיד על האמור להלן שיש מעלה להתקרב יותר אל אור האש, כיון שיש הפסק זמן עד שיתקרב אל האש [ובפרט שיש נדון של הפסק בברכת הבדלה], אפשר להקל שיתכוון שלא לצאת יד"ח מהמבדיל, ויברך אחר כך ברכה זו בפנ"ע.
שאלה: האם יש מעלה להתקרב סמוך לאש בזמן הברכה.
תשובה: כתב בשו"ת תורה לשמה (סי' קא) 'ודאי יש בזה עדיפות מצוה אם יתקרב לנר כדי שיגיע לו האור בשופע יותר, ויברך הברכה על האור בשופע, והכי איתא בירושלמי בפרק שמיני סוף הלכה ו', "רבי זעירא מקרב קמיה בוצינא" וכו', נמצא אף על פי שמן הדין כל שהוא ניאות לאורו אפילו עומד מרחוק מברכין עליו, עכ"ז אם מתקרב יותר כדי שיהי מגיע לו האור בשופע יותר הוא עדיף טפי, ולכן רבי זעירא היה מקרב עצמו לפני הנר", עי"ש.
ולכן אף שכאמור בשאלה הקודמת אין חובה לנהוג כן, ודי שהיה אפשר לראות את הציפורניים לאור הנר אם היה המקום חשוך, מ"מ יש מעלה להתקרב אל הנר.

  • English
  • Français
  • גליונות אזמרה לשמך
  • שלוחות
  • נוסחאות שטרות
  • מאמרים
  • הסכמות
  • שערי הכסף ההלכתיים
  • תרומה לבית ההוראה
  • צור קשר