שלוחה 499 דיני קבלת התענית ושאר העינויים, ערבית, ברכת "בורא מאורי האש", פינוי השולחן ושטיפת הכלים משבת

דיני קבלת התענית ושאר העינויים בסוף סעודה שלישית, וכן זמן תפילת ערבית

במקומות שמאחרים את תפילת ערבית – יחלצו את הנעליים ויחליפו את בגדי השבת לאחר צאת הכוכבים, ואמירת "ברוך המבדיל בין קודש לחול". גם מי שמחמיר את זמן ר"ת – יחלוץ מנעליו ויחליף בגדים לאחר צאה"כ [דהיינו צאת השבת, בדר"כ 40 דק' לאחר השקיעה], ואם נוהג כזמן ר"ת לגמרי, יעשה זאת רק לאחר זמן ר"ת.

משקיעת החמה חלים איסורי אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה, תה"מ, תלמוד תורה ושאילת שלום.

ולכן לאחר השקיעה אסור לאכול ולשתות כלל, וכן אסור לרחוץ ידיים [אמנם אם לא בירך ברכת המזון עד השקיעה, ייטול מים אחרונים כרגיל].

אמנם כאמור, ישיבה על הקרקע וכן חליצת נעליים והחלפת בגדים נוהגים רק לאחר צאת הכוכבים, כיון שהם אבלות בפרהסיא.

אף שכאמור אסור לשבת על הרצפה לפני צאת הכוכבים, יש מדקדקים שלא לשבת בין השקיעה לצאת הכוכבים גם על כסא או ספסל, וכן לחלוץ נעליים באופן שאינו ניכר שחולץ משום האבילות, ואינו אבילות בפרהסיא.

אין להכין לפני צאת השבת את ספר הקינות או את מגילת איכה [אא"כ לומד בהם קצת בשבת], וכן אין להכין את הספסלים בבית הכנסת קודם צאת השבת.

נשים שלא מתפללות ערבית, וכן איש ששכח לומר "אתה חוננתנו" בתפילה, צריכים לזכור לומר "ברוך המבדיל בין קודש לחול".

דיני ברכת בורא מאורי האש בצאת השבת

במוצ"ש זה לא מבדילים על היין, וכן לא מברכים על הבשמים, אמנם מברכים "בורא מאורי האש" על הנר.

את ברכת הנר מברכים בבית הכנסת לפני קריאת מגילת איכה, ויש נוהגים שהבעל יברך ברכה זו בבית לפני שיוצא לערבית, כדי להוציא את אשתו יד"ח (כיון שחוששים לשיטות שאשה אינה מברכת על הנר בעצמה), אולם להלכה אשה יכולה לברך על הנר בעצמה, ולא צריך שבעלה יוציאה יד"ח.

ניתן לברך על הנר עד עלות השחר.

דין פינוי השולחן ושטיפת כלים שנשארו מסעודות השבת

אפשר לפנות את השולחן לאחר צאת הכוכבים. ואם סיים בעוד היום גדול, יכול לפנות את השולחן כבר בשבת, מכיון שזה מפריע לו בשבת עצמה.

לכתחילה יש לשטוף את הכלים מסעודות השבת ביום א' לאחר חצות היום, אך מי שמיקל לשטוף במוצאי שבת יש לו על מה לסמוך, ועדיף שישתמש בכפפות.

מקפלים את הטלית במוצאי שבת.