כעת נבאר את דיני ההבדלה במוצאי שבת לאוכל בצום בהיתר [יש לציין שהבריאים שצמים, אף שאינם מבדילים במוצאי שבת, אלא רק במוצאי תשעה באב, וכן אינם מברכים על הבשמים, אך יש להם לברך ברכת "בורא מאורי האש" על הנר במוצאי שבת, ודיניהם התבארו בשלוחה 499].
השנה, שהצום מתחיל במוצאי שבת, חולה האוכל בצום צריך להבדיל על הכוס לפני אכילתו, בין אם הוא חולה הפטור מראש, כגון יולדת תוך ל' יום וכד', ובין אם נחלה בתשעה באב עצמו ונצרך לאכול, בכל אופן חייב להבדיל קודם אכילתו.
המבדילים בצום, עדיף שיבדילו על מיץ ענבים [ואף אישה שמבדילה שותה את המיץ ענבים, וכדלקמן].
נוסח ההבדלה: לא אומרים את הפסוקים שקודם ברכת ההבדלה "הנה א-ל וכו'", אלא מתחילים בברכת "בורא פרי הגפן", ולאחמ"כ ברכת "המבדיל בין קודש לחול". לא מברכים על הבשמים [ואם עדיין לא בירך "בורא מאורי האש" יברך בהבדלה, ואם בירך כבר על הנר – לא יברך בהבדלה].
המבדיל ישתה רביעית מהכוס (ואף שדי במלא לוגמיו, כיון שלכתחילה צריך לשתות רביעית כדי לצאת מספק ברכה אחרונה, הותר לחולה לשתות כל הנצרך לברכה אחרונה).
אם בריאים שצמים שמעו את ההבדלה מהחולה, יצאו ידי חובה, ואינם צריכים להבדיל במוצאי תשעה באב.
גם אישה האוכלת בהיתר בתשעה באב, תעשה הבדלה ותשתה בעצמה את הכוס [ואין בכך כל חשש], ויש אומרים שבעלה או אחר יכולים להבדיל עבורה, והיא תשתה את הכוס, ואף המבדיל יוצא בזה ידי חובת הבדלה.
אם אינה יכולה לשתות את כוס ההבדלה, תעשה הבדלה ותיתן לקטן שהגיע לגיל חינוך [גיל 5-6] לשתות את הכוס. אם אין קטן – יכולה לאכול קודם הבדלה ותשמע הבדלה במוצאי הצום.
השותה מים בהיתר בתשעה באב ואינו אוכל – אינו צריך להבדיל לפני שתייתו.
קטן עד בר מצווה האוכל בתשעה באב, אינו צריך להבדיל, וישמע הבדלה במוצאי הצום.
חולה האוכל בתשעה באב, לא צריך לאכול סעודת מלווה מלכה.
