בס"ד כסליו תשפ"ג
ראיתי את החיבור "אור ההלכה" שחיברו הבחור החשוב עילאי יאיר קשטן ני"ו ובאו בו פסקי הלכות הלכות שבת ערוכים ומסודרים דבר דבור על אופניו באופן נפלא מאד, וזאת מלבד עמלו בתורה בסוגיות הש"ס הנלמדים בישיבה,
ואכתוב הערה אחת לגבי האם מותר לכבס בזמנינו במכונת כביסה ביום שישי, הנה מתקנת עזרא לכבס את הבגדים ביום חמישי לכבוד שבת כמבואר בבא קמא (פב ע"א), וברא"ש (שם פרק ז סי"ט) הביא דין זה להלכה "ושיהו מכבסים בחמישי בשבת מפני כבוד שבת ללבוש לבנים, ובערב שבת אין פנאי לכבס", ומשמעות דבריו נראה שעיקר התקנה הייתה לכבס בחמישי בכדי שיהיו הבגדים לבנים לכבוד שבת, והוסיף הרא"ש לבאר הטעם שלא תיקנו לכבס ביום שישי מפני שאין פנאי לכבס, אבל אין זה עיקר התקנה שלא לכבס ביום שישי, וכן נראה ברמב"ם (הלכות שבת פ"ל ה"ג),
ואולם המאירי (בבא קמא שם) כתב "שיהו מכבסין בחמישי בשבת לכבוד שבת ולא ימתינו עד ערב שבת מפני שיניחו ערב שבת כלו לצרכי הכנת שבת", ונראה בדבריו שבכלל התקנה היה לאסור את הכביסה בערב שבת.
ובשולחן ערוך (סימן רמב ס"א) כתב "מתקנת עזרא שיהיו מכבסים בגדים בחמישי בשבת, מפני כבוד השבת", ובמגן אברהם (סק"ג) כתב "מפני כבוד שבת, כלומר שלא יכבסו בערב שבת שיהיו פנויים לכבוד שבת", ומשמע בדבריו שנקט שכל תקנת עזרא הייתה לאסור את הכביסה בערב שבת, ודלא כמשמעות הרא"ש והרמב"ם שהובאה לעיל, ובמחצית השקל שם כתב דלדברי המגן אברהם אין הלכה לכבס דווקא ביום חמישי אלא הוא הדין גם בשלישי ורביעי, וכל התקנה היא רק שלא לכבס בשישי. והביא שם את דברי האליה רבה (סק"ט) שכתב שעיקר התקנה הייתה לכבס הבגדים לכבוד שבת, אלא שבערב שבת אין פנאי ולכן אמרו שיכבס בחמישי, וביאר המחצית השקל שהמגן אברהם נקט שעצם הצורך לכבס לכבוד שבת אינו נכלל בתקנה שזה נכלל בחיוב לכבד את השבת, ובהכרח כל התקנה הייתה שלא לכבס בשישי.
ובמשנה ברורה (סק"ה) כתב טעם התקנה "כדי שיהיו לבנים לשבת, אבל לא בערב שבת כדי שיהיו פנויים להתעסק בצרכי שבת", ובשער הציון (סקט"ז) כתב "כן הסכים באליה רבה וכן במאמר מרדכי ושאר אחרונים, דזהו עצם התקנה, ודלא כמגן אברהם דמשמע מיניה דעיקר התקנה היה שלא לכבס בערב שבת", ולפי זה עולה שכל הטעם שלא לכבס בערב שבת הוא רק בכדי שיהיו פנויים להתעסק בצרכי השבת ואין זה נכלל בתקנת עזרא.
ואף בימינו שמכבסים במכונת כביסה ולא ביד לכתחילה יש לכבס ביום חמישי, וכפי שנתבאר לעיל בבגדי השבת זוהי תקנת עזרא לכבס ביום חמישי לכבוד השבת, ואם לא הספיק ביום חמישי יכול לכבס ביום שישי כפי כל פרטי דיני מלאכה בערב שבת המבוארים בסי' רנ"א. וליל שישי הרי הוא כיום חמישי, לעניין זה שמותר לכבס בו. [ומ"מ נראה שייבוש כביסה במכונת ייבוש אין דינו ככיבוס אלא דינו כדין שאר מלאכה בערב שבת]
ואסיים בשבח החיבור שהוא מקיף את הלכות שבת לפרטיהם ודקדוקיהם, וניכרת שקידתו הגדולה בתורה, יהי רצון שיזכה להמשיך הלאה ולהוסיף עוד לשקוד בתורה ולחבר עוד חיבורים נוספים בכל מקצועות התורה.
