חציצה בתפילין – פוני – בלורית – שעון

שם הספר: "פסקי דינים" שם המחבר: נושא ההסכמה: חציצה בתפילין - פוני - בלורית - שעון

 בס"ד                                                                                                                                                         אייר  תשפ"ה

ראיתי את החיבור "פסקי דינים" שחיברו הבה"ח אוצר של תורה וירא"ש בן ציון רפאל אוחיון נ"י, ובו נתבארו קיצור פסקי הלכות בשו"ע ומשנ"ב או"ח ח"א, ונכתבו בטוב טעם ודעת באופן נפלא ביותר.

ובעניין מה שכתב המחבר לגבי הנחת תפילין מעל בלורית, יש לחלק בין אם מעמידים את השיער שלא כדרך גדילתו לבין אם מעמידים אותו כדרך גדילתו [פוני], שבשיער ארוך שמעמידים אותו שלא כדרך גדילתו [מקופל או נוטה לצדדים] הנמצא תחת התפילין, שכתבו המשנ"ב (סי' כז ס"ק טו) וערוה"ש (שם סי"ד) שאם השיער לא ישר, הוא חוצץ. ועי' בהגהות לחם הפנים (לבעל הקיצור שו"ע, על הקיצור שו"ע סי' י ס"ו) שכתב שבזה לכולי עלמא הוי חציצה [אמנם בשו"ת קרן לדוד (סי' י) ובשו"ת ארץ צבי (סי' ו) נקטו להקל בזה מדין ספק ספיקא, עיי"ש].

אמנם לגבי שיער ארוך שמעמידים אותו כדרך גדילתו [פוני] הנמצא תחת התפילין, הביא המשנ"ב (ס"ק טו) מהמחצית השקל (ס"ק ד) ששערות אלו חוצצות, וכן הוא בקיצור שו"ע (סי' י סע' ו), ובבא"ח (שנה א, פ' חיי שרה אות ה). ואולם בארצות החיים (ס"ק יט), ובשו"ת קרן לדוד (שם) הקשו מנזיר שמשון ואבל שאסורים בתגלחת ג' חדשים (יו"ד סי' שצ), וכתבו ליישב קושייתם דשאני התם שכל שערם כך, משא"כ כאן שאינו בכל הראש אלא רק במקום הנחת תפילין.

ולמעשה כתב הערוך השולחן (סי"ד) שאין להחמיר בשיער גדול, מפני ששיער הראש כעצם הראש דמי, ואמנם יתכן שכל דבריו אמורים רק כאשר כל שיער הראש ארוך, אך יש לצרף דברי הקרן לדוד והארץ צבי הנ"ל שבכל אופן שיער אינו חוצץ.

ובעניין מה שכתב המחבר לגבי אם שעון נחשב חציצה בתפילין, נראה ששעון יד אינו חוצץ וטוב להסירו קודם ההנחה, ואין חילוק בזה בין רצועת עור לרצועה אחרת, ע"פ המבואר ברמ"א (ס"ד) שברצועות אין להקפיד, והמשנ"ב (ס"ק טז) כתב שהקילו כדבריו במקום הכריכות.

ואמנם ואף שבפמ"ג (משב"ז ס"ק ד) החמיר בחציצה בכריכות [ודבריו לא הובאו במשנ"ב], ועיין שו"ת חת"ס (יו"ד סי' קצב) להסיר את הטבעת קודם הנחת תפילין, ובמשנ"ב (ס"ק יד) דגם במין במינו יש להחמיר. ועיין שו"ת דובב מישרים (ח"ב סי' לז) שדעתו להחמיר בזה דצריך להוריד השעון. אמנם להלכה השעון אינו חוצץ וכנ"ל, אמנם טוב להסירו קודם ההנחה לחשוש לדעת הפמ"ג וכנ"ל.

ושוב אחזור בשבח החיבור המיוחד והנפלא שנכתב מתוך עמל ויגיעה מחוץ לסדרי הישיבה, יה"ר שיזכה המחבר לשקוד על התורה מתוך שלווה ונחת ויזכה להוציא עוד חיבורים נפלאים בשאר חלקי התורה.