מסדר קידושין איך מוציא את החתן בברכת בורא פרי הגפן

שם הספר: "שערי שמחה" שם המחבר: נושא ההסכמה: מסדר קידושין איך מוציא את החתן בברכת בורא פרי הגפן

בס"ד                                                                                                                                                          ניסן  תשפ"ה

ראיתי את החיבור "שערי שמחה" שחברו הרה"ג שאול לוסטיג שליט"א ראש כולל שערי משפט והוא חיבור נפלא מאוד שנכתב בעומק העיון בטוב טעם ודעת.

ומה שהביא המחבר שליט"א את דברי האפיקי ים הידועים ח"ב סי' ב' שעורר על עניין המסדר קידושין איך מוציא את החתן בברכת בורא פרי הגפן הרי קיי"ל (ר"ה כ"ט) שבברכת הנהנין יצא אינו מוציא, ואם אינו טועם מהכוס אינו יכול להוציא אחרים ידי חובה וכיוון שהכוס שבברכת האירוסין הוא רק מחמת מנהג וכמבואר ברמב"ם פ"ג מאישות ובשו"ע אבה"ע סי' ל"ד ואם אין יין מברכים ברכת האירוסין בלי כוס וא"כ איך יכול להוציא את החתן עיי"ש בדברי הפנ"י (כתובות ז' וקונ"א בזה) והביא הנהגת הגר"ח בריסק זצוק"ל שטעם ממה שנשפך על ידו מהכוס.

יש להעיר בזה שלכאורה הנהגה זו של הגר"ח זצוק"ל היא רק בברכת האירוסין, אך בברכת הנישואין מבואר בפנ"י שם שכיון שאם אין כוס לא מברכים ברכת הנישואין (אה"ע סי' ס"ב) הו"ל דבר שבחובה והנו כברכת המצוות שמוציא את החתן אף שאינו טועם מזה אך למעשה מבואר באפיקי ים שם שנהג כן הגר"ח זצוק"ל גם בברכת הנישואין וצ"ב הטעם, ואפשר שחשש לשיטת הרמב"ם פ"י מאישות (ועיין שו"ת פאר הדור סי' ח') וכמבואר בב"ש סי' ס"ב סק"ב וח"מ שם סק"א שגם בברכת נישואין אין הכוס מעכב ולכן טעם מהיין הנשפך על ידו.

ושוב אחזור בשבח החיבור הנכבד הזה שנכתב ברוב עמל ושקידה גדולה יה"ר שיזכה המחבר שליט"א להמשיך בהרבצת התורה מתוך שמחה ושלוה ונחת.