על ידי לימוד ברציפות מרגישים קדושה עצומה ודבקות בקב"ה

שם הספר: "אמרתך רצופה" שם המחבר: נושא ההסכמה: על ידי לימוד ברציפות מרגישים קדושה עצומה ודבקות בקב"ה

בס"ד                                                                                                                                                             מר חשון  תשפ"ד

ראיתי את החיבור "אמרתך רצופה" שנחבר ע"י הרב הגאון רבי מרדכי אריה יאמניק שליט"א ובו שיעורים שמסר בישיבת שפתי צדיק.

ובחיבור זה יש בו ביאורים נפלאים ומיוחדים בדרך הפשט ובדרך הדרוש אשר חננו הקב"ה ויש בהם דברים מתוקים מדבש שנכתבו להלהיב את האדם בלימוד התורה ברציפות אשר זהו עיקר חיי האדם.

שנינו באבות (בפרק ג' משנה ז') "המהלך בדרך ושונה ומפסיק ממשנתו ואומר מה נאה אילן זה ומה נאה ניר זה מעלה עליו הכתוב כאלו מתחיב בנפשו".

ויש לבאר שהרי כתב הרמב"ם בהלכות יסודי התורה (פרק ב' הלכה ב') "והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו. בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול כמו שאמר דוד צמאה נפשי לאלקים לקל חי וכו'.

וזהו ביאור המשנה שכאשר אדם עוסק בלימוד תורתינו הקדושה חיינו ואורך ימינו ומפסיק באמצע לימודו ("ממשנתו") כדי לראות את יופי האילנות ועי"ז להגיע לאהבת ה' הרי זה מתחייב בנפשו כי ע"י לימוד התורה מגיעים יותר לאהבת ה' ובפרט כשלומדים ברציפות ומרגישים ע"י כך קדושה עצומה ודבקות בקב"ה מגיעים לאהבת השם עזה ונפלאה  ואם מפסיק מלימודו מתחייב בנפשו.

והנה ידוע שעיקר מעלת לימוד התורה היא ההנאה מזה (עי' ר' אברהם מן ההר נדרים מח ואגלי טל בהקדמה) וכך גם הדרך להצליח בלימוד הוא ע"י ההנאה מהלימוד והדרך להנות היא ע"יהלימוד ברציפות, שזה נותן תענוג עילאי שאין עונג גדול ועצום מזה, ומי שמרגיש זאת אין לו טעם בשום דבר חוץ מהתורה , וכן ע"י חזרה על הלימוד שע"י שזוכר זה נותן סיפוק ועונג עצום.

הטבע של האנשים שהם רוצים להספיק עוד ועוד, וקשה לחזור על מה שכבר למדו וכבר אמרו חז"ל (עירובין נ"ד) "ידעי רבנן להאי מלתא ועברי עלה", אבל זו הדרך לידיעת התורה וגם ע"י שזוכר מה שלומד מביא יותר לידי חשק ללמוד. אך אם לא חוזרים לא זוכרים, ואין כל כך סיפוק אך אם חוזרים יש סיפוק כי זוכרים את מה שלומדים.

וגם הדרך לדעת את כל התורה כמו שאמרו חז"ל (ויקרא רבא י"ט) "שאני למד שתי הלכות היום שתים למחר עד שאני לומד את כל התורה כולה ."כך הדרך ללמוד מסכת ולחזור עליה 7 פעמים ואז להמשיך למסכת הבאה עד שיגמור את כל התורה כולה ואז יש סיפוק ועונג עצום וכך הדרך להצליח מאוד בתורה.

ושוב אחזור בשבח החיבור אשר בו נלמד הדרך לעורר חשקת התורה, והוא חיבור נצרך מאוד מאוד, והוא רב התועלת ויה"ר שיזכה המחבר שליט"א להמשיך להוציא עוד חיבורים נפלאים ומיוחדים כאלו.