בס"ד תמוז תשפ"ג
ראיתי את החיבור העצום ״לשון חכמים״, שחברו הרב הגאון רבי ישראל רדזימנסקי שליט״א חתנו של הגאון המפורסם רבי משה פנחס זנדר שליט״א, אשר בו נכרת בקיאותו הגדולה בחדרי תורה, באופן אשר מעורר השתאות איך אפשר להקיף כל דבר באופן נפלא ביותר.
ומבואר במדרש משלי (פרשה י') אמר רבי ישמעאל בא וראה כמה קשה יום הדין, שעתיד הקב"ה לדון את כל העולם כולו בעמק יהושפט בזמן שתלמידי חכמים באים לפניו, אומר לכל אחד ואחד כלום עסקת בתורה, וכו', שלא תשיגיהו בושה ליום הדין, מכאן היה ר' ישמעאל אומר אוי לה לאותה בושה אוי לה לאותה כלימה וכו' בא לפניו מי שיש בידו שני סדרים או שלושה, אז הקב"ה אומר לו בני כל ההלכות למה לא שנית אותם וכו', בא מי שיש בידו הלכות, אומר לו בני תורת כהנים למה לא שנית וכו', בא מי שיש בידו תורת כהנים, הקב״ה אומר לו בני חמישה חומשי תורה למה לא שנית וכו', בא מי שיש בידו חמישה חומשי תורה, א"ל הקב"ה בני למה לא למדת הגדה ולא שנית וכו'.
והנה מבואר בגמ' (קידושין ל:) שאמרו ושננתם לבניך שיהיו דברי תורה מחודדים בפיך, שאם ישאלך אדם אל תגמגם ותאמר לו, אלא אמור לו מיד ועוד אמרו (שבת סג.) ליגמר איניש והדר ליסבר, ועוד אמרו (ברכות סד.) סיני קודם שהכל צריכין למרי חטיא.
והנה הגר"ז כ' (בהל' ת"ת פ"א ה"ד) כל מי שיכול להשיג ולידע הרבה ונתעצל ולא השיג אלא מעט צריך לבוא בגלגול עד שישיג וידע כל מה שאפשר לנשמתו להשיג מידיעת התורה וכו' ולכן אמרו חכמים (ב"ב י') אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו כדי שלא יצטרך לבא בגלגול לעולם הזה.
ובאמת כל אחד יכול לדעת את כל התורה, כמו שאמרו חז״ל דברים רבה (פרשה ח') כל מי שהוא טיפש אומר אימתי אקרא כל התורה ומי שהוא פיקח מה הוא עושה שונה פרק אחד בכל יום ויום עד שמסיים כל התורה כולה.
ושוב אחזור בשבח החיבור שניכרת בו שקידתו המופלאה והעצומה, אשר ממנה ידיעתו המופלגת בש״ס, וחיבור זה נותן הרבה חשקת התורה ואהבתה, יה״ר שיזכה להוציא עוד חיבורים רבים נפלאים כאלו.
