בס"ד כסלו תשפ"ד
ראיתי את הספר ״כיסוי השוק כהלכתו" שחיבר הרה"ג אהרון יהושע כהן שליט"א ובו נתבאר היכן הוא השוק ( ברכות כד) ועוד ביאר דברים בדיני הצניעות.
וכמה חשוב ללמוד את סוגיות הצניעות ככל סוגיות הש"ס לברר וללבן את המותר והאסור כי הרי בגדים הגורמים להרהור הגברים יש בזה איסור וכמבואר בחז״ל (תענית כ"ד) ״שובי לעפרך ואל יכשלו בך בני אדם״ ומבואר כמה הדברים חמורים.
ועוד אמרו חז״ל (סוטה כ"ב) למדנו יראת חטא מבתולה וכו' יהי רצון מלפניך שלא יכשלו בי בני אדם, ומבואר שזה יראת חטא לא ללכת באופן המושך את עין האדם וגורם למכשול.
וכתב רבינו יונה באגרת התשובה (אות ע"ח) ״וצריכה האשה שתהא צנועה ונזהרת שלא יסתכלו בה בני אדם חוץ מבעלה, שהמסתכלים בפניה או בידיה יורדים לגהינום והיא ענושה בעונש כל אחד ואחד מהם, מפני שהחטיאה אותם ולא נהגה צניעות בעצמה ונכשלו בה״ (ומקור דבריו הוא מהתנחומא פרשת וישלח) .
ובעיקר מה שאשה צריכה להתיפות זה בביתה וכמו שאמרו חז״ל תנחומא (שם)״שלא נתנו תכשיטים לאשה אלא שתהא מתקשטת בהן בתוך ביתה״ וע"י זה מצילות אותנו מן החטא וכמו שאמרו חז"ל (יבמות ס"ג).
וכשהולכים בצורה שמושכת את העין הרי זה גורם לסילוק השכינה כנאמר (דברים כ"ג) והיה בך ערות דבר ושב מאחריך ומבואר בפסוק שע"י חסרון בצניעות זה גורם לסילוק השכינה (עי' ספרי פר' כי תצא ובמדבר רבה פ"ט) וזה גרם לחורבן בית המקדש כמו שאמרו חז"ל (יומא ט' ושבת ס"ב) שע"י שהלכו בלבושים המושך את העין נגרם חורבן בית ראשון והטעם כי היה סילוק השכינה כנ"ל.
ומאידך מעלת הצניעות גדולה מאד וזוכים בה להצלחה בחינוך הבנים והבנות, בנים צדיקים ותלמידי חכמים, [כמבואר בחז״ל שזוכים לבנים כהנים גדולים, מלאכים, נביאים, חכמים, עי' מגילה י' ע״ב וי״ג ע״ב וב״ב קכ"ג ע״א ובמדבר רבה פרשה א' ופרשה ח' ותנחומא פרשת וישלח] .
עוד אמרו חז״ל (תנחומא וישלח) שכשהאשה צנועה היא מכפרת על ביתה כמו שמזבח מכפר.
וכתב המהר"ל (גבורות השם סוף פרק ס') הרי שנשתבחו האממהות בפרט בציעות, כי עיקר שבח האשה ומדרגתה העליונה היא הצניעות.
והמחבר שלט"א בירר סוגיה זו של שוק ודבר גדול ועצום לעסוק בסוגיה זו משורש הגמרא והפוסקים ללבן היטב סוגיה זו בעיון ולישא וליתן בצדדים שבזה יה"ר שיזכה המחבר להמשיך לעמול בתורה בכל כוחו.
