בס"ד סיון תשפ"ה
ראיתי את החיבור "פלאי חז"ל בתורה" שהביא בו הרה"ג יצחק יהודה פוקס שליט"א דברי אלוקים חיים ממדרשי חז"ל, ראשונים ואחרונים המבארים את התורה, והם דברים פחות ידועים והם מתוקים מדבש ונופת צופים, וחשוב ונחוץ מאד להוציא דברים אלו לאור עולם, כדי שישבעו ויתענגו בו לומדי תורתנו הק'.
וכאשר אנשים רגילים לחשוב על מה שלמדו בהיותם ילדים כמו בצורה שילדים רגילים להבין, וכאשר נקבע בגירסא דינקותא כן נשאר אף בגדלות.
וכבר כתב בעל חובת הלבבות (שער חשבון הנפש פ"ג האופן הכ"ד) וז"ל "שתחשוב עם נפשך ותִתְבָּעֶנָּהּ על כל ענין שנתיישב אצלה מעניני ידיעת האלקים ותורתו ודברי הראשונים וחידות החכמים ועניני התפלות אשר ידעת מעת נערותך וברוב ימי גדולך ולמודך תחלה, כי צורות הענינים הדקים אצל מי שהכרתו חלושה אינם כצורתם אצל מי שהכרתו חזקה, וכל אשר תוסיף הכרת האדם יוסיף בירור בענינים וכו', אבל ראוי לך להתחיל בעת חוזק שכלך והכרתך לעיין בספר תורת האלוקים וספרי נביאיו כמי שלא למד מהם ספר, ותרגיל עצמך לפרשם ולבארם ולהתבונן במלותם ובלשונם ומה שסובלות מן הענינים וכו', וכן תעשה בדברי החכמים והקבלה שתתבונן בהם ותדינם לזכות, ואל תנוח דעתך על מה שנתברר אצלך בתחלת למודך, אבל תְּבַע עליו את נפשך כמי שמתחיל בו, ומה שיתברר אצלך תזכרנו ותתישב בו, ומה שתסתפק בבירורו תחקור עליו מחכמי דורך שלא בדרך החקירה הראשונה, אז יראה לך מסודות התורה וסודות החכמים מה שאי אפשר להשיגו מצד למוד המלמדים אותך בתחלת ענינך", עכ"ל.
ומבואר בדבריו שיש לעקור את ההבנה בתחילת לימוד החומש, ויש ללמוד זאת בעיון עם מקורות הדברים מדברי חז"ל, שרק כך אפשר להבין היטב את דברי תורתנו הק'. וידוע שכל אלו שהתורה האריכה עליהם לא היו אנשים קטנים, והתורה האריכה בעניינם כדי שנלמד איך צריך ואיך לא צריך להתנהג. ולכן חובה ללמוד את התורה שבע"פ ודברי חז"ל המפרשים את פסוקי התורה, כי אי אפשר להבין את התורה באמת בלי הביאור של התורה שבע"פ שעל זה. וכל מילה בתורה יש בה דברים עמוקים מאד, שמקיפים את כל חיי האנושות.
ומבואר בזוהר (פ' בהעלותך דף קמט, קנא, קנב) שכל הסיפורים הכתובים בתורה הם דברים עליונים וסודות עליונים והם באו ללמד על הכלל, עי"ש. וכתב הרמב"ם (במו"נ ח"ג פ"נ) שכל הסיפורים הכתובים בתורה הם או להקנות מיסודות התורה או לתקן את המעשים, עי"ש באריכות. וכתב בספר חסידים (סי' תתרטו) "אין דבר שכתוב בתורה שאין יוצא משם צורך לדורות וכו' כגון וישלח יעקב מלאכים לפניו שבה פרשת אלופי אדום" וכו', ועי' רמב"ן (בראשית יב ו) לגבי מה שאירע לאבות סימן לבנים.
ותיתי ליה למחבר שליט"א שהביא את דברי חז"ל והראשונים אשר כל ישראל צמאים לכל טיפה מדבריהם. יה"ר שיזכה המחבר להוציא עוד חיבורים נפלאים ומיוחדים כאלו לתועלת כלל ישראל.
