שלוחה 475 דיני כיבוס וגיהוץ בתשעת הימים, והכנת הבגדים קודם תשעת הימים

דיני כיבוס, גיהוץ ולבישת בגדים מכובסים ומגוהצים בתשעת הימים:

הדינים דלהלן הם בין לבני אשכנז ובין לבני ספרד, לבני אשכנז דינים אלו נוהגים מר"ח אב עד לאחר תשעה באב, ורבים מבני ספרד נוהגים דינים אלו רק בשבוע שחל בו תשעה באב [בשנים שאין בהם שבוע שחל בו, דינים אלו לא נוגעים לרבים מבני ספרד].

אסור לכבס ולגהץ, וכן אסור ללבוש בגדים מכובסים. אך מותר לנקות כתם נקודתי.

איסור כיבוס כולל את כל סוגי הבגדים [ולכתחילה אף את הבגדים הסמוכים לגוף אין ללבוש מכובסים], וכן מגבות, סדינים, מצעים ומפות. אמנם כיבוס סמרטוטים מותר.

אסור לכבס בגדים, אפי' אם לא ילבשו בתשעת הימים.

אסור לבן אשכנז לבקש מבן ספרד לכבס עבורו בגדים בתשעת הימים. אמנם אם מסר לו את הבגדים לפני ראש חודש, מותר לבן ספרד לכבס עבורו אף לאחר ר"ח, עד שבוע שחל בו ת"ב.

בנוסף, אסור לחדש בתשעת הימים בגדים חדשים, אפי' אם אינם חשובים. ספרדים נוהגים איסור זה רק בשבוע שחל בו תשעה באב [בשנים שאין בהם שבוע שחל בו, דין זה לא נוגע לבני ספרד].

עד שבוע שחל בו ת"ב, מותר לאשכנזי למסור בגד חדש (וכ"ש בגד מכובס) לספרדי, שיחדש אותו עבורו.

גם בשבת אסור לחדש בגדים, אך בגדי זיעה מותר.

כיבוס בגדי ילדים קטנים

לפני שבוע שחל בו ת"ב – מותר לכבס בגדי ילדים עד גיל 3-4, ויש מקלים עד גיל מצוות.

בשבוע שחל בו ת"ב – מותר לכבס עד גיל 3-4, ובשעת הדחק שאין לקטנים מה ללבוש, אפשר לכבס עד גיל מצוות.

כשמכבס בגדי קטנים, מותר לתלותם לייבוש בחוץ, משום שניכר שהם בגדי קטנים.

בזמננו שמכבסים במכונת כביסה, מותר לכבס יחד הרבה בגדי קטנים כאשר ייתכן שיצטרך להם בתשעת הימים [אך אם ברור שלא יצטרך להם, אסור]. אולם אסור להוסיף לכביסה גם בגדי גדולים האסורים בכיבוס.

הסבר כיצד יש להכין את הבגדים קודם תשעת הימים, ודין מי שלא הספיק להכין בגדים

כדי שיהיה מותר ללבוש בגד מכובס, יש ללובשו לפני ראש חודש [ולספרדים, לפני שבוע שחל בו] למשך כמה דקות.

אפשר ללבוש כמה בגדים יחדיו, אך אז יש ללובשם לזמן ממושך יותר.

אם לא הכין את הבגדים על ידי לבישה, ייתן לקטן [עד גיל 8-9] שילבשם כמה דקות, ובשעת הדחק יש להקל להניחם על הרצפה [שאינה נקיה לגמרי] שיתאבקו ויתלכלכו מעט [ואין צריך לדרוך על הבגד], ואז מותר ללבשם.

בגדים הסמוכים לגוף – אפשר לכתחילה ללכלך בהנחה על הרצפה, ויש המקלים אף ללובשם מכובסים.

כמו כן, ניתן להכין בגדים בשבת על ידי שילבש בגד ויחליף כל כמה שעות לבגד אחר מכובס [וצריך להחליף רק מידי כמה שעות, מפני שרק באופן זה אין חשש הכנה משבת לחול, משום שנחשב שלובשו בשביל שבת עצמה. אבל אם לובש ופושט מיד, ניכר שעושה זאת כהכנה לימי החול ואסור. כמו כן, אסור ללבוש כמה בגדים יחדיו בשבת, משום שניכר שמכינם לימי החול].

דין מי שנגמרו לו הבגדים בתשעת הימים

מי שלא נותרו לו בגדים נקיים, והבגדים המשומשים מלוכלכים עד שמדיפים ריח רע – מותר לכבסם אם אין לו מה ללבוש, והכל לפי העניין [ואחר הכביסה, ייתן לקטן שילבשם כמה דקות]. וייבשם בצנעא בתוך הבית.

מי שאין לו בגדים נקיים ללבוש, ויש לפניו שתי אפשרויות – לכבס או לקנות בגדים חדשים – עד שבוע שחל בו עדיף לכבס, ובשבוע שחל בו – עדיף לקנות [וייתן לקטן שילבשם כמה שעות].

דין כיבוס, גיהוץ ולבישת בגדים מכובסים לכבוד שבת

לכבוד שבת מותר ללבוש את כל בגדי השבת מכובסים ומגוהצים כרגיל [וילבשם לאחר הרחיצה]. אמנם אין לכבס או לגהץ לכבוד שבת.

אם אין לו בגדים מתאימים לשבת – יש להקל שיכול לכבס בעצמו. ולתת לספרדי שיכבס עבורו מותר אף לכתחילה. ולעניין גיהוץ – יש להתיר גיהוץ קל בלבד, שלא יהיה מאד מקומט.

אין להחליף לכבוד שבת לסדינים ומצעים מכובסים [אא"כ ייתן לקטן עד גיל 8-9 לשכב עליהם כמה דקות], אך אם מחליף כל שבת יש מקלים. מותר להשתמש במפות ומגבות מכובסות לכבוד שבת.

בשבת, ניתן להכין בגדים עבור ימות החול על ידי שילבש בגד ויחליף כל כמה שעות לבגד אחר מכובס [וצריך להחליף רק מידי כמה שעות, מפני שרק באופן זה אין חשש הכנה משבת לחול, משום שנחשב שלובשו בשביל שבת עצמה. אבל אם לובש ופושט מיד, ניכר שעושה זאת כהכנה לימי החול ואסור. כמו כן, אסור ללבוש כמה בגדים יחד בשבת, משום שניכר שמכינם לימי החול].

חידוש בגדים אסור גם בשבת, אך בגדי זיעה מותר לחדש בשבת.