שלוחה 484 דיני סיום מסכת ושאר שמחות ואירועים בתשעת הימים

סיום מסכת בתשעת הימים

בסעודת סיום מסכת הותרו כמה מאיסורי תשעת הימים, וכדלהלן. הדברים מותרים מתחילת הסעודה, אף לפני אמירת הסיום. וכן מותרים אף לאדם שהגיע לסעודה לאחר אמירת הסיום.

יש לדעת כי רק סיום מסכת גמרא ואף מסכת כמסכת תמיד, או סדר משניות שלם נחשב סיום לענין זה, אך מסכת משניות אינה מספיקה.

עוד יש לדעת כי אין לאחר או למהר את הסיום מסכת לימי תשעת הימים.

הדברים שהותרו הם:

בענין מוזיקה – הותרה שירה בפה, וכן שירים מוקלטים [אם רגילים להשמיעם בסיומים בשאר ימות השנה], ורבים מבני עדות המזרח מקילים גם בתזמורת [אם רגילים בכך]. כמו כן מותר לרקוד מבלי לקפוץ.

בענין בשר ויין – כל מי שהיה מגיע בלאו הכי לסעודת הסיום, מותר באכילת בשר ושתיית יין [אם רגיל בבשר ויין בסיום בשאר ימות השנה]. ובשבוע שחל בו תשעה באב – בשר ויין הותרו רק למסיים ולקרוביו הפסולים לעדות, ולעוד מניין אנשים.

רחיצה ותספורת – אסורים, ובגדי שבת ובגדים מכובסים – אסורים, אך לילדים עד גיל מצוות מותר.

ברית מילה [בין אם הברית בזמנה ובין אם אינה בזמנה]

מוזיקה – הותרה שירה בפה, וכן שירים מוקלטים [אם רגילים להשמיעם בבריתות בשאר ימות השנה], ורבים מבני ספרד מקילים גם בתזמורת [אם רגילים בכך, כנ"ל]. וריקודים מותר מבלי לקפוץ.

בשר ויין – כל מי שהיה מגיע בלאו הכי מותר באכילת בשר ושתיית יין. ובשבוע שחל בו ת"ב – מותר רק לבעלי הברית [הורי התינוק], לקרוביהם הפסולים לעדות [גברים ונשים], ולעוד מניין אנשים. כמו כן מותר למברך בברית לשתות את כוס היין.

בגדי שבת – מותר לבעלי ברית [אבי הבן, אמו, המוהל והסנדק, ולא לקוואטר, אך לאשה שמביאה לקוואטר מותר]. ובשערי תשובה התיר לכל הקרובים שהיו באים עם בגדי שבת, אך במשנ"ב לא העתיק דבריו, והמיקל כהשע"ת יש לו ע"מ לסמוך, ובפרט בילדים מתחת גיל מצוות. וילדים בגיל שאינם יודעים להתאבל על ירושלים [גיל 8-9] מותר לכו"ע.

בגדים חדשים – אסור, אלא יחדש לפני ר"ח, או שילד קטן שלא יודע להתאבל על ירושלים [גיל 8-9] ילבש במשך כמה שעות.

תספורת וגילוח – בעלי הברית [אבי הבן, מוהל וסנדק] מותרים להסתפר ולהתגלח לכבוד הברית [עד שבוע שחל בו ת"ב, והחת"ס שהובא בשעה"צ מתיר אף בשבוע שחל בו. ולעניין זמן תחילת ההיתר – מבוקר הברית ודאי מותר, ויש לצדד שמותר אף מהלילה הקודם]. אבל רבים נוהגים שלא להסתפר ולהתגלח כלל לכבוד הברית.

רחיצה – מותר לבעלי הברית [אבי הבן, אמו, המוהל והסנדק] לרחוץ לכבוד הברית, אף במים חמים וסבון.

מתנות לברית – מותר לתת.

בר מצוה [בזמנה, וכן בר מצוה שלא בזמנה, אם החתן דורש שם]

מוזיקה – הותרה שירה בפה, וכן שירים מוקלטים [אם רגילים להשמיעם בבר מצוות בשאר ימות השנה], ורבים מבני ספרד מקילים גם בתזמורת [אם רגילים בכך, כנ"ל]. וריקודים מותר מבלי לקפוץ.

בשר ויין – כל מי שהיה מגיע בלאו הכי מותר באכילת בשר ושתיית יין. ובשבוע שחל בו ת"ב – מותר רק לחתן הבר מצוה, לקרוביו הפסולים לעדות [גברים ונשים], ולעוד מניין אנשים.

בגדי שבת – מותרים לחתן הבר מצוה, לאביו ולאמו, ויש מקילים אף לסבא ולסבתא, אבל שאר הקרובים אסורים ללבוש בגדי שבת, ואף לא אחיו ואחיותיו. יש מתירים גם לחברי החתן עד גיל מצוות לבוא עם בגדי שבת.

בגדים חדשים – אסור, ואף חתן הבר מצוה צריך לחדש את בגדיו לפני ר"ח, ואם אלו בגדים שמברכים עליהם שהחיינו, דינו ככל קניית בגדים בשלושת השבועות. אם לא חידש לפני ר"ח – ייתן לקטן שלא יודע להתאבל על ירושלים [גיל 8-9] שילבש כמה שעות, ואם אין לו קטן – יכול לחדש כובע וחליפה (כיוון שהם צורך מצווה).

תספורת וגילוח – יש להסתפר בזמן המותר בתספורת. אם לא הסתפר, יש להקל לחתן הבר מצוה להסתפר בעודו ילד, עד שבוע שחל בו, אך אין היתר להסתפר לאחר השקיעה של גיל י"ג.

רחיצה – אסור להתרחץ, אך החתן בעצמו יכול להתרחץ לפני השקיעה (וכדין רחיצת קטנים).

מתנות לבר מצוה – מותר לתת.

פדיון הבן

מוזיקה – הותרה שירה בפה, וכן שירים מוקלטים [אם רגילים להשמיעם בפדיון הבן בשאר ימות השנה], ורבים מבני ספרד מקילים גם בתזמורת [אם רגילים בכך, כנ"ל]. וריקודים מותר מבלי לקפוץ.

בשר ויין – כל מי שהיה מגיע בלאו הכי מותר באכילת בשר ושתיית יין. ובשבוע שחל בו ת"ב – מותר רק לאב ולאם, לקרוביהם הפסולים לעדות [גברים ונשים], ולעוד מניין אנשים.

בגדי שבת – מותר לאב, לאם ולכהן. ובשערי תשובה התיר לכל הקרובים שהיו באים עם בגדי שבת, אך במשנ"ב לא העתיק דבריו, והמיקל כהשע"ת יש לו ע"מ לסמוך, ובפרט בילדים מתחת גיל מצוות. וילדים בגיל שאינם יודעים להתאבל על ירושלים [גיל 8-9] מותר לכו"ע.

תספורת וגילוח – נראה שאין להתיר.

רחיצה – מותרת במים חמים וסבון לאב, לאם ולכהן בלבד.

מתנות לפדיון – מותר לתת.

וורט, אירוסין, וכן מסיבת פרידה, מסיבת יום הולדת ושאר כינוסים

אסור לערוך סעודת מרעים בתשעת הימים, אך אם אין שם נטילת ידיים מותר.

ולפיכך, מותר לערוך אירוע ללא נטילת ידיים לוורט וכן לסעודת אירוסין [תנאים] בתשעת הימים. באירועים אלו החתן והכלה מותרים ללבוש בגדי שבת, ויש מקלים גם להורים, אך לשאר המשפחה והקרובים אסור.

כמו כן, מותר לעשות סעודת פרידה [לאדם שעוזב] בתשעת הימים, ללא נטילת ידיים, וכן מותר לעשות מסיבת יום הולדת לילדים ללא נטילת ידיים, אך לגדולים נכון יותר שלא לעשות בימים אלו.

דין קידושים בשבת

בשבת בתשעת הימים מותר לעשות קידוש להולדת הבת [אפי' אם נולדה לפני זמן רב], וכדין כל סעודת מצוה המותרת בתשעת הימים.

כמו כן מותר לעשות קידוש לחתן כרגיל, וכן מותר לעשות קידוש בר מצוה לנוהגים לעשות כך.

אמנם אסור לעשות סעודות מרעים עם פת, ולכן אין לעשות שבת חברים [גיבוש], כיון שהיא סעודת מרעים, אבל התארחות אצל ההורים או אצל אחרים מותרת, שאינה מוגדרת סעודת מרעים, כיון שזו לא קבוצה יחד.